Determinasi Pajak, Mekanisme Bonus, dan Tunneling Incentive terhadap Keputusan Transfer Pricing pada Emiten BEI

Saifudin Saifudin, Septiani Putri

Abstract

This study aims to determine the effect of taxes, bonus mechanism, and tunneling incentive to transfer pricing decisions. Dependent Variables used in this research is transfer pricing and Independent Variables used in this study is the tax bonus mechanism, and tunneling incentive.The population in this study are all companies listed in Indonesia Stock Exchange except for those engaged in the field of finance. The sample selection using purposive sampling method with a final sample of 140 observation period of 2012-2015. The data used is taken from the secondary financial statements of the company. Data analysis techniques used in this study is the technique of logistic regression analysis. With the help of SPSS program application. The results showed that the variables and tunneling tax incentive does not affect tehadap transfer pricing decisions, whereas a variable bonus mechanism of influence on transfer pricing decisions. The coefficient of determination in this study amounted to 13.4%. Future studies are expected to add another independent variable such as an arm's length.

Full text article

Generated from XML file

References

Cooper, D. S., & Schindler, P. S. (2006). Metode Riset Bisnis (Vol. 2). Jakarta: PT Media Global Edukasi.
Dewi, N. N., & Jati, I. K. (2014). Pengaruh Karakter Eksekutif, Karakteristik Perusahaan, dan Dimensi Tata Kelola Perusahaan Yang Baik Pada Tax Avoidance di Bursa Efek Indonesia. ISSN: 2302-8556 E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 6 (2), 249-260.
F, D. N., Mayowan, Y., & Karjo, S. (2016). Pengaruh Pajak, Tunneling Incentive Dan Good Corporate Governance (Gcg) Terhadap Indikasi Melakukan Transfer Pricing Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia (Studi Pada Bursa Efek Indonesia Yang Berkaitan Dengan Perusahaan Asing). Jurnal Perpajakan (JEJAK), 8 (1).
Fitriandi, Primandita;. (2011). Kompilasi Undang – Undang Perpajakan Terlengkap. Jakarta: Salemba Empat.
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 19 (5 ed.). Semarang: Badan Penerbit Undip.
Gusnardi. (2009). Penetapan harga Transfer dalam kajian Perpajakan. Pekbis Jurnal, 1 (1), 36 - 43.
Hartanti, W., Desmiyawati, & Julita. (2015) Tax Minimization, Tunneling Incentive dan Mekanisme Bonus terhadap Keputusan Transfer Pricing Seluruh Perusahaan yang Listing di Bursa Efek Indonesia. Simposium Nasional Akuntansi 18, 16 - 19.
Hartati, W., Desmiyawati, & Azlina, N. (2014, September). Analisis Pengaruh Pajak Dan Mekanisme Bonus Terhadap Keputusan Transfer Pricing. Simposium Nasional Akuntansi 17, 24 - 27.
Ikatan Akuntan Indonesia. (2007). Standar Akuntansi Indonesia. Jakarta: Salemba Empat.
Indriantoro, N., & Supomo, B. (2011). Metodologi Penelitian Bisnis Yogyakarta: Badan Penelitian Fakultas Ekonomi Universitas Gajah Mada.
Kurniawan, A. M. (2015). Pajak Internasional : Beserta Contoh Aplikainya (2 ed.). Bogor: Ghalia Indonesia.
Mangoting, Y. (2000, Mei). Aspek Perpajakan Dalam Praktek Transfer Pricing. Jurnal Akuntansi & Keuangan, 2 (2), 69 - 82.
Marfuah, & Azizah, A. P. (2014, Desember). Pengaruh Pajak, Tunneling Incentive, dan Exchange Rate Pada Keputusan Transfer Pricing Perusahaan. Jurnal Akutansi & Auditing Indonesia, 18 (2), 156-165.
Mispiyanti. (2015, Januari). Pengaruh Pajak, Tunneling Incentive dan Mekanisme Bonus Terhadap Keputusan Transfer Pricing. Jurnal Akuntansi dan Investasi, 16 (1).
Mutamimah. (2009, Agustus). Tunneling Atau Value Added Dalam Strategi Merger Dan Akuisisi Di Indonesia . Jurnal Manajemen Teori dan Terapan , 2 (2).
Pramono, J. (2007, Maret). Pengaruh Faktor Higine Dan Pemuas Padamotivasi Dan Kinerja: Uji Terhadap Teori Herzberg. Jurnal Optimal, 11.
Purwanti, L. (2010, Mei). Kecakapan Managerial, Skema bonus, Managemen Laba dan Kinerja Perusahaan. Jurnal Aplikasi Manajemen, 8 (2).
Rahayu, Ning;. (2010, Juni). Evaluasi Regulasi Atas Praktik Penghindaran Pajak Penanaman Modal Asing. Jumal Akuntansi dan Keuangan Indonesia, 7 (1).
Ramdania. (2014). Google, Starbucks Diduga Terkait Skandal Pajak.
Republik Indonesia. (1998). Undang-Undang No.10 Tahun 1998 Tentang Perubahan Undang-undang N0.7 Tahun 1992 Tentang Perbankan. Jakarta.
Resmi, S. (2013). Perpajakan : Teori dan Kasus (7 ed.). Jakarta: Salemba Empat.
Suandy, E. (2011). Hukum Pajak. Jakarta: Salemba Empat.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Yuniasih, N. W., Rasmini, N. K., & Wirakusuma, M. G. (2012, September). Pengaruh Pajak Dan Tunneling Incentive Pada Keputusan Transfer Pricing Perusahaan Manufaktur Yang Listing Di Bursa Efek Indonesia. SNA 15, 20 - 23.
www.saham.ok
www.idx.co.

Authors

Saifudin Saifudin
saifudin@usm.ac.id (Primary Contact)
Septiani Putri
Saifudin, S., & Putri, S. (2018). Determinasi Pajak, Mekanisme Bonus, dan Tunneling Incentive terhadap Keputusan Transfer Pricing pada Emiten BEI. Agregat: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(1), 32–43. Retrieved from https://journal.uhamka.ac.id/index.php/agregat/article/view/1036
Copyright and license info is not available

Article Details